4.08.21 – 5.09.21 Omega Transit

Hanna Hildebrand

vernissage: merc. 4 agosto h 18
live music set: ven. 13 agosto, h 19 con Franziska Lantz

Orari di apertura: dal 5 al 14 agosto: tutti i giorni, h 17 – 22
dal 15 agosto al 5 settembre: dal venerdì alla domenica, h 15 19

……………………………………………………………………

opening: Wednesday August 4, 6pm
live music set: Friday August 13, 7pm with Franziska Lantz

Opening times: from August 5 to 14: every day, 5 10 pm
from August 15 to September 5: from Friday to Sunday, 3 7 pm

FOE ENGLISH SCROLL DOWN:

Come sempre, la rada offre al pubblico del Festival di Locarno la possibilità di vedere forme di espressione contemporanea laterali rispetto all’arte cinematografica. L’artista esposta quest’anno – Hanna Hildebrand – è anche regista e dal 2018 sta lavorando sul progetto Omega Transit, trilogia di cortometraggi ispirata al genere science fiction.

Ma come detto, qui il pubblico trova una pausa rispetto alla consueta visione filmica. Questo progetto – ancora in evoluzione – è in effetti un dispositivo espositivo multimediale ed eclettico che traspone la verticalità della sequenza temporale di tre film sperimentali e li riporta orizzontalmente nelle sale di uno spazio indipendente d’arte contemporanea.

In effetti la produzione di Omega Transit non è quella consueta di un film, ma soprattutto un progetto artistico e sociale che nasce – oltre che dall’esperienza e approccio dell’artista – anche da due intensi stimoli presenti a Chiasso, una delle sue città: il passaggio costante di migranti e la presenza di un centro commerciale dalle forme futuribili ma presto rimasto in disuso, il Centro Ovale. Brevemente, la trama del film è costituita dal viaggio di alcuni giovani verso una vita migliore, viaggio effettuato usando l’Ovale come astronave interplanetaria. I dialoghi e le scene sono stati realizzati assieme dalla regista e dagli attori, che in questo film, nel contesto di momenti di improvvisazione, estendono il loro ruolo a reali partecipanti. Il mondo nuovo e migliore sui quali i personaggi atterrano è forse in un certo senso semplicemente la Svizzera, è un ritorno alla realtà, con una nuova coscienza acquisita dall’esperienza e dalle vicissitudini del viaggio, decisamente non ancora terminato.

L’esposizione si apre con uno spazio di transizione: un passaggio tra materiali impiegati nelle riprese e copie di bozzetti e storyboard di alcune scene. Alcuni dei disegni e testi esposti in originale sono stati realizzati dai partecipanti durante i workshop preparatori e le riprese. I tre corti, realizzati dal 2018, rappresentano anche tre fasi delle vite effettive di post-adolescenti in cerca di un futuro.

Possiamo immaginare di avere di fronte un anziano che, ispirato dagli oggetti che lo circondano quotidianamente in uno scenario post apocalittico, racconti di accadimenti ipotetici e favolosi.

Si entra nell’ultima sala in un caos proteiforme e rappresentativo del nostro vivere nel villaggio globale massmediatico, grazie a circa 15 proiezioni. Avanzando nella sala si procede dal primo episodio all’ultimo della trilogia, mentre l’astronave in viaggio e il correre dei ragazzi in cerca del mondo nuovo fanno da bordone a scene decisive di un film realizzato anche volutamente in modalità low-budget e lo-fi.

Hildebrand percepisce l’influenza dell’approccio dell’architetto Yona Friedman: per lui una carta appallottolata può fungere da modello di un edificio. Ingenui effetti speciali sono perciò stimoli e strumenti per l’immaginazione. Una lettura onirica appare praticabile, anzi utile. Il viaggio interplanetario diviene l’esperienza universale, in particolare adolescenziale, un processo di passaggio tra stati dell’essere.

Appare evidente che è il processo, il lavoro che l’artista e regista sta compiendo, che qui viene mostrato, in una forma liberamente esplorabile dallo spettatore.

Come detto, questo progetto è ancora in divenire ed invitiamo il pubblico a seguirlo, per esempio partecipando giovedì 13 agosto dalle ore 19 al concerto della compositrice elettronica Franziska Lantz (Londra) che ha realizzato le colonne sonore di Omega Transit, sempre alla rada ed a ingresso libero.

I costumi dell’ultimo episodio sono una collaborazione con l’upcycling couture brand Rafael Kouto, dalle collezioni All the nothing that will remain, 2018, Suspended bodies that will never fall, 2019, e Wishing this world will last forever, 2020.

Questa esposizione è parte di GLOB0, programma della rada 2021, ed è curata dall’ex direttore de la rada, Riccardo Lisi.

Il progetto Omega Transit è stato sostenuto nelle fasi di realizzazione da Infogiovani del Canton Ticino, da Pro Helvetia e dal Programma di Integrazione Cantonale. Un particolare ringraziamento al Centro Ovale e alla Croce Rossa Svizzera, Sezione del Sottoceneri. Il programma espositivo de la rada è reso possibile da: Göhner Stiftung, DECS Repubblica e Stato del Cantone Ticino / Fondi SwissLos, Città di Locarno, Tognetti Auto (Gordola), Migros Percento Culturale. Un grande ringraziamento va a Matthew Antezzo, Sandro Pianetti, Rosario Ilardo e Michele Tognetti, oltre che al Locarno Film Festival.

ENGLISH:

As always, la rada offers the Locarno Festival public the opportunity to see contemporary forms of expression that are lateral to the art of cinema. The artist exhibited this year – Hanna Hildebrand – is also a director and since 2018 has been working on the Omega Transit project, a trilogy of short films inspired by the science fiction genre. But as mentioned, here the public finds a break from the usual film vision. This project – still evolving – is in fact a multimedia and eclectic display device that transposes the verticality of the temporal sequence of three experimental films and brings them horizontally into the halls of an independent contemporary art space. In fact, the production of Omega Transit is not the usual one of a film, but above all an artistic and social project that arises – as well as from the artist’s experience and approach – also from two intense stimuli present in Chiasso, one of her cities: the constant passage of migrants and the presence of a commercial center with a futurist shape, that soon fell into disuse, the Centro Ovale.

Briefly, the plot of the film is the journey of a group of youngsters towards a better life, a journey made using the Ovale as an interplanetary spaceship. The dialogues and scenes were made together by the director and the actors, who in this film, in the context of moments of improvisation, extend their role to real participants. The new and better world on which the characters land is perhaps in a certain sense simply Switzerland, it is a return to reality, with a new awareness acquired from the experience and vicissitudes of the journey, which is definitely not yet finished. The exhibition opens with a transition space: a transition between materials used in shooting and copies of sketches and storyboards of some scenes. Some of the original drawings and texts on display were made by the participants during the preparatory workshops and shooting. The three shorts, made since 2018, also represent three phases in the actual lives of post-adolescents looking for a future.

One can imagine, in the context of the exhibition, the point of view of an elderly person who, inspired by the objects that surround him every day in a post apocalyptic scenario, tells tales of hypothetical and fabulous events.

You enter the last room in a protean chaos representative of our life in the global mass media village, thanks to about 15 flat screen monitors. Advancing in the room, one proceeds from the first episode to the last of the trilogy, while the traveling spaceship and the running of the youths in search of the new world are the cast for decisive scenes of a film also deliberately made with a low-budget and lo- fi attitude. Hildebrand perceives the influence of architect Yona Friedman’s approach: for him a crumpled paper can serve as a model of a building. Relative naive special effects are therefore stimuli and tools for the imagination.

Another possible point of view is to interpret the total work of the exhibions as a dream or series of dreams. The interplanetary journey becomes the universal experience, especially of adolescence, a process of transition between states of being. It is clear that it is the process, the work that the artist and director is doing, which is shown here, in a form that can be freely explored by the viewer.

As mentioned, this project is still in progress and we invite the public to follow it, for example by participating on Thursday 13 August from 7 pm to the concert of the electronic composer Franziska Lantz (London) who made the soundtracks of Omega Transit, always at la rada with free admission.

The costumes of episode 3, are a collaboration with the upcycling couture brand Rafael Kouto, from the collections: All the nothing that will remain, 2018, Suspended bodies that will never fall, 2019, and Wishing this world will last forever, 2020.

The exhibition is part of GLOB0, la rada’s 2021 program and has been curated by the former director of la rada, Riccardo Lisi.

The Omega Transit project was supported in the implementation phases by Infogiovani of the Canton of Ticino, by Pro Helvetia and by the Cantonal Integration Program. Special thanks to the Oval Center and the Swiss Red Cross, Sottoceneri Section. The exhibition program of la rada is made possible by: Göhner Stiftung, DECS Republic and State of the Canton of Ticino / Fondi SwissLos, City of Locarno, Tognetti Auto (Gordola), Migros Percento Culturale. A big thank you goes to Matthew Antezzo, Sandro Pianetti, Rosario Ilardo and Michele Tognetti, as well as to the Locarno Film Festival.